כאבי לסת – כאבים במפרק הלסת

כאבים בלסת לרוב נגרמים כתוצאה משילוב בין מספר גורמים, ביניהם גמישות יתר של מפרקי הלסת, מתח נפשי, טראומה, הרגלים מזיקים כמו מבנה אנטומי בעייתי, מחלות ראומטולוגיות ועצביות, דלקת במפרק, כסיסת ציפורניים או לעיסת מסטיקים, מחלות ניווניות, אי התאמה בין הלסת התחתונה לעליונה ועוד.

הלסת, יחד עם הפה, משמשת את האדם למגוון פעילויות כגון: אכילה, דיבור, פיהוק, צחוק ועוד. אם לא נותנים מנוחה לשרירים ולמפרקי הלסת עלולים לסבול מכאבים חמורים ומפגיעה משמעותית באיכות החיים. הכאב במפרקי הלסת מקשה על דיבור, אכילה, לעיסה וצחוק, התופעה מגבילה את האדם, ובמקרים מסוימים הכאבים מוקרנים גם לצוואר ולאזור הראש.

 

מבנה מפרק הלסת

חשוב לדעת כי מפרק הלסת מורכבת משתי עצמות, עצם אחת שייכת לעצם הגולגולת והיא קבועה וללא יכולת תנועה, והעצם התחתונה ניידת. בין שתי עצמות מפרק הלסת יש רקמה סחוסית, בעולם הרפואה הרקמה מכונה דיסק. עצם הלסת התחתונה מחוברת לגולגולת האדם באמצעות מערכת שרירים, רצועות וגידים, כאשר המערכת תקינה התנועה של המפרק חלקה וניתן להניע את הלסת כדי לבצע פעולות כמו לעיסה, דיבור, אכילה, בליעה, צחוק ונשימה.

מפרק הלסת הוא המפרק היחידי בגוף האדם שפועל לאורך כל שעות היממה, מאחר וגם בלילה המפרק נע כדי לאפשר מעבר אוויר, בליעת רוק ופתיחת הפה.

 

מה הגורמים המרכזיים לכאבי לסת כרוניים?

תופעת הכאב הכרוני בלסת נפוצה יחסית, ויש לאבחן את הבעיה כדי להתאים את הטיפול הנכון והיעיל ביותר. במקרים רבים כאבי לסת נובעים בגלל דלקת במפרק, הדלקת מתפתחת בגלל סיבות רבות ומגוונות כגון:

מבנה לקוי של הלסת – מבנה אנטומי בעייתי של מפרק הלסת מהווה חולשה וחושף את האדם לנזקים מצטברים במהלך חייו.

שחיקת סחוס – בתהליך ההתבגרות, לעיתים מופר האיזון העדין בין בניית ופירוק הרקמה הסחוסית וכך מתפתחת דלקת חריפה באזור המפרק, וסובלים מכאבים כרוניים.

טראומה – אחת הסיבות העיקריות לכאבי לסת נובעת מטראומה למפרק, לדוגמה חבלה ישירה כתוצאה מתאונה או נפילה. יש מצבים שבהם הכאב נגרם עקב חבלה או פגיעה לא ישירה במפרק אלא עקב חבלה באזור הראש והצוואר.

הרגלים מזיקים – הרגלים מזיקים כמו חריקת שיניים, הידוק שיניים כרוני, כסיסת ציפורניים או לעיסה מוגזת של מסטיקים, כל אלו ועוד גורמים לטראומה כרונית במפרק הלסת ולכאבים קשים.

מחלה ראומטית – מחלות ראומטיות שונות עלולות לגרום לדלקת ולכאב במפרק הלסת, לדוגמה לופוס או ראומתואיד ארתריטיס.

גמישות יתר ברצועות – המפרק הבנוי משתי עצמות מחובר באמצעות מערכת שרירים, גידים ורצועות, אם הרצועה גמישה יתר על המידה מתרחשים נזקי מתיחה ונוצרת תנועתיות מוגברת של המפרק.

כאמור, יש עוד גורמים העלולים לגרום לכאבים במפרק הלסת, הגורמים המרכזיים הם מחלות ניווניות, ראומטולוגיות ומחלות עצביות שונות, מחלות כלי דם, סוגים של סרטן, הפרעות הורמונליות, מתח נפשי ולחץ.

 

איך להקל על כאבי לסת ומה הטיפול המומלץ?

לאחר אבחון מקצועי ניתן להתאים את הטיפול המיטבי. ברוב המקרים מציעים טיפול מיידי להקלה על הכאב ובמקרים החמורים מתכננים טיפול ארוך טווח. כדי להקל על הכאב במפרק הלסת אפשר להשתמש בתרופות אנטי דלקתיות, להימנע מאכילת מאכלים קשים, לישון עם סד לילה, להימנע מהרגלים מזיקים ולשלב טיפול תרופתי בהתאם לאבחנה.

ברוב המקרים מומלץ לשלב תרגילי וטיפולי פיזיותרפיה ללסת, יש תרגילים יעילים מאוד הקלים על הכאב ומסייעים להחלמה מדלקת ומבעיות אחרות, כמו כן ניתן להקל על הכאב בעזרת עיסוי האזור, חימום ומתיחות שרירים.

 

 

 

תוכן עניינים

כתבות נוספות