אילו ויטמינים ותוספי תזונה מומלצים לצמחונים / טבעונים?

בחרתם באורח חיים צמחוני או טבעוני? אחרי שגיבשתם תפריט תזונתי מנצח וטעים חשוב לוודא שאתם מקבלים את כל הרכיבים החיוניים לתפקוד מטבי ולבריאות טובה. אפשר לבצע בדיקת דם ולבחון אילו ויטמינים ומינרלים חיוניים חסרים לכם בגוף שאינכם מקבלים בכמות מספקת דרך התזונה וכמובן לחפש אלטרנטיבות למוצרים מהחי בין אם תחליפים בדמות אגוזים ושקדים או תוספי תזונה לצורך השלמה.

ויטמין 12B
צמחונים וטבעוניים אך גם מי שאינם צורכים כמות גבוהה של מוצרי בשר עלולים להזדקק לתוספת של ויטמין B12. מזונות מהחי כמו גם חלב וביצים עשירים בויטמין זה וניתן למצוא אותו גם בספירולינה, פטריות שיטאקי מיובשות, אצת נורי או מוצרים המועשרים בויטמין זה המתאימים למי שמנהל אורח חיים טבעוני כמו חלב צמחי, דגני בוקר ומוצרי סויה. ויטמין 12B חשוב לקיום תהליכים רבים בגוף האדם לרבות חילוף חומרים של חלבונים ויצירת תאי דם אדומים והוא גם ממלא תפקיד חשוב בבריאות של מערכת העצבים. אם הבדיקות מצביעות על כך שאינכם מקבלים את הכמות הנדרשת של ויטמין זה דרך תחליפים אפשר לשקול תוסף תזונה ויש להתייעץ עם רופא או תזונאי בצריכת הכמות המומלצת וכן לבחון באיזו מתכונת לצרוך את הויטמין, האם לפני, בזמן או אחרי אוכל ואיזו אינטראקציה יש לויטמין זה עם תוספים נוספים או תרופות מרשם.
לרוב ההמלצה היא לצרף לויטמין זה גם חומצה פולית לשיפור הספיגה של ויטמין 12B.

סוד הברזל
הברזל חשוב לבניית תאי דם בריאים והוא מינרל המסייע להעברת החמצן בגוף ונחוץ לשמירה על העור והשיער ומחסור בברזל עשוי להוביל למצב של אנמיה. ניתן לצרוך ברזל ממקורות טבעיים כמו אגוזים, קטניות, דגנים מלאים, זרעים, פירות יבשים ועלים כהים, אבל במידה ומדובר במחסור שלא מושלם בדרך התזונתית או בתקופות בהן יש נטייה למחסור בברזל כמו במהלך תקופת ההריון, אפשר לקבל את הכמות הנדרשת של ברזל מתוסף ייעודי במיוחד למניעה וטיפול באנמיה.

נפלאות הסידן
המינרל השכיח ביותר בגוף עשוי בהיעדרו לגרום לבעיות בעצמות ובשיניים. הסידן ממלא תפקיד חשוב גם בתפקוד השרירים, הלב וכלי הדם. טבעונים יכולים לקבל מנת סידן ממגוון מוצרים כמו חלב סויה או שקדים המכילים כמות גבוהה של סידן וכן קייל, פולי סויה ואפילו שעועית לבנה. יש לבדו כמה סידן עליכם לקבל כאשר הכמות המומלצת משתנה מאחד לשני ותלויה גם במצב הבריאותי (למשל, בגיל המעבר וגיל מאוחר יותר יש צורך בכמות גבוהה יותר של סידן למניעת בריחת סידן). חשוב לדעת וויטמין D יכול לסייע בהגברת הספיגה של הסידן כאשר מקורות לויטמין D יכולים להגיע דרך חשיפה לשמש, ירקות כמו ברוקולי או תוסף ויטמין D. ויטמין זה חשוב גם במניעת אוסטאופורוזיס ומחקרים שונים הצביעו על התרומה החיובית של ויטמין D3 למניעת מחלות כמו סרטן, סוכרת, דמנציה, טרשת נפוצה ועוד. נטילת סידן וויטמין 3D יכולים לסייע לשמירה על העצמות והשרירים וגם להעלות את מצב הרוח, כשיש מחקרים שהצביעו על מצב רוח ירוד ואפילו דיכאון אצל מי שנמצאו אצלם כמות נמוכה של ויטמין 3D.  

לא אוכלים בשר? מנהלים אורח חיים טבעוני? חפשו את המקורות התזונתיים המומלצים ביותר לאספקה שוטפת של ויטמינים ומינרלים מבלי להתפשר על הטעם. אם חסרים לכם ויטמינים חיוניים לתפקוד חפשו את תוספי התזונה האיכותיים שיאפשרו לכם להרגיש טוב וליהנות מבריאות טובה תוך שמירה על אורח החיים בו בחרתם. חפשו חברה מובילה בתוספים המציעה מוצרי איכות.

מידע נוסף בתחום הוויטמינים ומינרלים תוכלו למצוא כאן וללמוד איך לשלב את הוויטמינים והתוספים בצורה בריאה ונכונה בתזונה היומית שלכם.                        

תוכן עניינים

כתבות נוספות