שייקים ירוקים

כבר שנים רבות טוענים תזונאים כי קבוצת המזון הבריאה עבורנו, בני האדם, היא העלים הירוקים, והשאלה תמיד היתה, כיצד לאכול אותם. מערכת העיכול שלנו לא בנויה לעיכול של כמות גדולה מהם, בין היתר בגלל קיר התאים שלהם, הצלולוזה.

עלים ירוקים נחשבים בעיני תזונאים רבים כקבוצת מזון נפרדת מירקות, וזאת הודות לעובדה, שיותר מ-50% של הערך הקלורי שלהם מורכב מחלבונים, והם עשירים בכל הויטמינים והמינרלים שגוף האדם צריך. אפילו בין העלים הירוקים יש הבדלים בכמות חומצות האמינו החיוניות, ולכן אכילה של כמה סוגים תבטיח חלבון שלם.

ידוע כי פילים וגורילות צוברים את מסת השריר שלהם בעיקר מעלים ירוקים, והתגלה לחוקרת בשם ויקטוריה בוטנקו, כי גם שימפנזים, ש-99.4% של ה-DNA שלהם משותף לבני אדם, ניזונים בעיקר מעלים ירוקים ומפירות, כאשר יש להם עדיפות לצרוך את שתי קבוצות המזון הללו יחד.

ויקטוריה בוטנקו ומשפחתה הם טבעונאים, כלומר אוכלים מזון מן הצומח בלבד, ונמנעים מחימום המזון מעל ל-47 מעלות צלסיוס. (בטמפרטורה זו מתחילים להתפרק חומצות שומן, חומצות אמינו, אנזימים, וויטמינים.) ויקטוריה ומשפחתה הצליחו להירפא מכל מחלותיהם, מהן סבלו לפני המעבר לטבעונאות. היא אף כתבה ספר על אורח חיים משפחתה (מאוד מומלץ).

אולם, בכל זאת, היא הרגישה שמשהו חסר. חוסר זה היה גם הגורם העיקרי לכך, שהרבה טבעונים שניסו לאכול מזון נא בלבד הרגישו לא מסופקים מבחינת תזונתית (כך גם מחבר שורות אלה). משהו היה חסר, והטבעונאות נראתה קשה מדי.

ויקטוריה חקרה את הנושא, ובין היתר התמקדה בתזונה של השימפנזים, והבינה כי בני האדם צורכים כמויות זעומות של עלים ירוקים לעומת השימפנזים, על אף הדמיון הגדול ברמת ה-DNA .

מסקנתה הייתה שצריכים להגדיל את צריכת העלים הירוקים בתזונה שלנו. אולם איך לעשות זאת היתה שאלה אחרת.

לשאלה זו היא מצאה פתרון, פתרון פשוט אבל גם גאוני. היא הבינה שמערכת העיכול שלנו תקלוט באופן אופטימאלי את הנוטריאנטים של פירות ושל עלים ירוקים, כאשר נצרוך אותם יחד, כפי ששימפנזים נוהגים. היא הוסיפה עלים ירוקים לשייק שלה, ולאחר מספר ניסיונות הגיעה לנוסחה טעימה. בתחילה רק היא שתתה את השייקים הירוקים הללו, אבל לאחר שבעלה ראה שהיא הפכה להיות יותר "צעירה", כלומר שערה חזר לצבעו הטבעי וקמטים נעלמו מעורה, ניסה זאת גם הוא, והשאר היסטוריה. יותר ויותר אנשים משתכנעים כי מדובר במשהו אמיתי לגמרי, ולאחר בערך חודשיים של שתייה כל אחד ירגיש טוב יותר, וגם יראה גם צעיר יותר.

ידוע אפילו על מישהי שבמשך חצי שנה עשתה דיאטה של שייקים ירוקים בלבד, והפחיתה הרבה מאוד ממשקלה (60 ק"ג ליתר דיוק, וזאת, כאמור, תוך חצי שנה).

התזונאים לא היו מופתעים, כיוון שהתוצאות תואמות לגמרי מחקרים (ראה פרק טבעונאות), שעל-פיהם יש הבדל עצום בין מזון נא לבין מזון מבושל, ורק המזון הנא נותן לנו את האנזימים והויטמינים בכמות לה אנו זקוקים. דרך השייקים הירוקים הללו אנו מגדילים באופן משמעותי את הצריכה של מזון נא.

אופק, טבעונאי מאמירים, ומייסד האתר www.tzuna.org ,הסביר את עניין השייקים הירוקים מאוד מעמיק, כאשר כתבתו הייתה הראשונה בעברית זמן לא רב לאחר הפרסומים הראשונים בחו"ל.

אופק הוא גם היוצר של אתר חשוב, הכולל הרבה דברים טובים (וגם מוזיקה מקורית מעולה): www.ofek.com.

באנגלית, אגב, הדבר נקרא Green Smoothies , ותוכלו למצוא חומר על כך באינטרנט. על פי מיטב ידיעתי, מירב הערכים התזונתיים עדיין נמצאים בתוך השייק גם שעות לאחר הכנתו, ולכן מומלץ מאוד להכין שייק כזה בבוקר ולקחת חלק ממנו לעבודה.

אז כיצד מכינים שייק כזה? מאוד פשוט: יצרו את שייק הפירות האהוב עליכם, והוסיפו כחצי צרור פטרוזיליה על כל ליטר של שייק. ואם זה טעים לכם, הוסיפו עוד ועוד. כמובן עדיף, כל עוד תקציבכם מאפשר זאת, להשתמש בפטרוזיליה אורגנית.

ודאי, במקום בפטרוזיליה ניתן להשתמש בכמעט כל העלים הירוקים, כאשר מומלץ לקרוא את השרשור של אופק, אשר מסביר באופן מדויק ביותר במה כדאי להשתמש.

עוד דבר: השקיעו בבלנדר איכותי וחזק, זה משתלם. את הפטרוזיליה הכניסו עם הגבעולים, והפעילו את הבלנדר בעוצמה מירבית, עד שכל השייק נעשה ירוק, ואין בו עוד עלים או עצמים אחרים נראים לעין.

למי שלא הכין עדיין שייק בחייו, הנה דוגמה לשייק ירוק טעים:

מיץ סחוט טרי (לא קנוי, אלא סחוט באמת; כל המיצים הקנויים הם מפוסטרים, ולכן הערך התזונתי שלהם  ירוד ביותר) משני רימונים או שלושה תפוזים, או, במקום המיץ, מים מינרליים.

שניים עד שלושה אפרסקים, נקטרינות, או שזיפים (או כל פרי אחר בעונתו).

פטרוזיליה (כמה שטעים לכם, כאשר הרעיון הוא שתשימו יותר ויותר עם הזמן, ועדיין יהיה לכם טעים).

יש להפעיל את הבלנדר, ואם השייק אינו סמיך מדי (כלומר אם הוא עדיין לא רסק), הוסיפו עוד כף או שתיים של זרעי פשתן טחונים  (אין אומגה-3 בפשתן טחון קנוי, זה בדוק). הדבר גם יסמיך את השייק וגם יספק לגופכם חומצות שומן אומגה-3, אשר מועילות מאוד למערכת העצבים ולריכוז. במקרה של הוספת פשתן טחון מומלץ לשתות את השייק תוך רבע שעה, אחרת האומגה-3 מתחמצנת.

בתאבון.

ויקטוריה כתבה ספר קריא מאוד (באנגלית) על הנושא, ושמו Green for Life. מומלץ ביותר.

269 Farm
rabbies for hr
Veg-logo
logo-eatwell-220
monkey-rescue-220
ad_sex-small
Tolstoy
peta-environment
Veganism-Small
269-CALF
Cruelty
LLgarbagetruck_300-Small